Onze tarieven

Betaalbare warmte

Wat betaal je voor duurzame warmte, warm tapwater en verkoeling bij Eteck? En is dat duurder dan gas? We leggen het je graag uit. Zo weet je wat je kunt verwachten.

Is duurzame warmte duurder?

Een veel gestelde vraag. Als je alle kosten meetelt, zoals onderhoud en vervanging, is dit niet het geval. De kosten mógen ook niet hoger zijn dan bij gebruik van gas. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt hiervoor ieder jaar tarieven vast op basis van de Warmtewet. Daarbij wordt uitgegaan van het Niet-Meer-Dan-Anders-principe. Dit principe houdt in dat de prijs van onze warmtelevering niet hoger mag zijn dan het gebruik van gas als energiebron.

Wat is een warmtenet en waar betaal je precies voor?

Natuur & Milieu maakte een video waarin uitleg wordt gegeven over het warmtenet en wat dit precies inhoudt.

Tarieven

Jaarlijks worden onze tarieven aangepast. Hierover word je eind december door ons geïnformeerd. Graag nemen wij je mee in die periode van onze jaarlijkse tariefsaanpassing, jouw jaarnota en de eerste factuur in het nieuwe jaar. Kijk hiervoor op www.eteck.nl/tarieven2024.

Online inzicht in tarieven

Onze tarieven worden bij aanvang van een project vastgesteld in overleg met de projectontwikkelaar, aannemer of woningcorporatie. Onze tarieven worden jaarlijks aangepast en zijn uiteraard altijd in lijn met de geldende wet- en regelgeving. Jouw tarieven vind je terug op de tariefbladen in MijnEteck en in de Eteck App. Op de tariefbladen staat ook vermeld hoe de tariefbladen geïndexeerd worden.

Maak je nog geen gebruik van MijnEteck of de Eteck App? Op het online klantenportaal en de app heb je niet alleen inzicht in tarieven, maar kun je ook overal je facturen en de status van betalingen raadplegen. Daarnaast kun je 24/7 een storing melden, een verhuizing doorgeven en je gegevens wijzigen.

MijnEteck Group 13

Comfortabele warmte

Wij leveren duurzame warmte. Hiervoor brengen wij maandelijks kosten in rekening, bestaande uit vaste kosten en, indien van toepassing, variabele kosten op basis van je verbruik.

Meer over warmte

Warm tapwater

Voor een groot aantal woningen leveren wij ook warm tapwater. Zodat je comfortabel kunt douchen en afwassen. Je betaalt dan voor de gebruikte warmte en het eventueel geleverde water.

Meer over warm tapwater

Aangename verkoeling

In sommige gevallen zorgen wij ook voor verkoeling. Hierdoor heb je een plezierig klimaat in huis. Het hele jaar rond.

Meer over verkoeling

Warmtelevering via Eteck

Vaste kosten

Ons tarief bestaat uit twee soorten kosten: vast en variabel. Het vaste deel geldt voor vrijwel alle woningen en bedrijven waaraan Eteck levert. De vaste kosten staan los van het verbruik en betaal je altijd, of je nu gebruik maakt van de warmte of niet. Dus ook tijdens vakanties of leegstand van een gebouw. Afhankelijk van wat voor jou van toepassing is, zie je de volgende posten op de factuur staan:

  • Warmte-aansluiting - De vaste kosten van onder andere het transport van warmte en het beheer en onderhoud van het warmtenet en de warmteaansluiting in je woning of bedrijfsruimte.
  • Meettarief - De vaste kosten voor het gebruik van de meter en voor het meten van je verbruik.
  • Afleverset - De vaste kosten voor het onderdeel in je woning of bedrijfsruimte dat nodig is om de geleverde warmte veilig over te brengen naar de binneninstallatie. Dit kan bijv. een warmtepomp zijn of een aansluit- of afleverset.

Variabele kosten

De variabele kosten betaal je voor het verbruik van warmte en zijn niet voor alle woningen en bedrijven van toepassing. De hoeveelheid geleverde warmte meten wij in gigajoule (GJ). Afhankelijk van wat voor jou van toepassing is, zie je de volgende posten op de factuur staan:

Levering ruimteverwarming - Dit zijn de kosten van het aantal gigajoule dat je gebruikt voor de verwarming van de woning.

Warmtewet

Op veel van onze projecten is sinds 1 januari 2014 de Warmtewet van toepassing. De Warmtewet biedt iedereen die collectief warmte ontvangt bescherming. Afgelopen jaar heeft de Warmtewet een aantal wijzigingen ondergaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de tarieven specifieker heeft moeten vaststellen. Voorgaande jaren was er één tarief voor de warmteaansluiting. Daarin is vanaf 2020 onderscheid gemaakt tussen de drie functies van de warmteaansluiting:

1) alleen ruimteverwarming

2) alleen warm tapwater

3) combinatie van ruimteverwarming en warm tapwater

Daarnaast heeft de ACM tarieven voor diverse afleversets vastgesteld, waar dit voorheen niet was gereguleerd.

Jaarnota

Maandelijks brengen wij kosten voor het gebruik van warmte in rekening. Voor jouw woning wellicht ook de kosten voor warm tapwater en verkoeling. We begrijpen dat je graag wilt weten hoe deze tarieven zijn opgebouwd en wat er nu precies op de factuur staat. We leggen het je graag uit.

Maandbedrag

Heb jij in 2024 zuinig geleefd of verwacht jij een verandering in jouw huishouden? Dan kan het slim om je voorschotbedrag te verhogen of te verlagen. Zo wordt je niet verrast en houd jij controle. Bestudeer aan het begin van het kalenderjaar de jaarnota en pas het voorschotbedrag eenvoudig aan.

Over je maandbedrag en jaarnota

Geldzaken

  • Betalingen

    • Iedere maand betaal je voor onze warmtelevering. Voor dit (voorschot)bedrag ontvang je maandelijks een factuur. Die factuur kan je op twee manieren betalen:

      Automatische incasso

      Wil je meer gemak en minder kosten? Kies dan voor betaling per automatische incasso. Het (voorschot)bedrag wordt dan iedere maand rond de 27ste automatisch van je rekening afgeschreven. Hierdoor heb je er zelf geen omkijken meer naar. Automatische incasso kan je direct aanvragen als jij je aanmeldt als klant. Mocht je dit (nog) niet gedaan hebben, dan kun je dat alsnog aanvragen. Vul het formulier in en stuur het aan ons terug. Wij regelen de rest.

      Iedere maand handmatig overboeken

      Je kunt ook betalen door het (voorschot)bedrag iedere maand handmatig naar ons over te maken. De maandfactuur dien je voor het eind van de maand te betalen. Voor het betalen per factuur wordt een maandelijkse toeslag berekend. De hoogte van de toeslag kan je terugvinden op de tariefkaart in MijnEteck. De kosten voor het betalen per factuur worden als factuurkosten weergegeven op je maandfactuur.

      Let op bij handmatig overboeken dat je de juiste gegevens vermeld (bedrag en rekeningnummer), zie ook de vraag 'Wat is het rekening-IBAN nummer van Eteck?'

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Vanaf oktober 2024 is Eteck overgestapt op een nieuw betalingssysteem. Hierdoor ziet de communicatie rondom maandfacturen, herinneringen, eind- en jaarnota’s er anders uit dan je mogelijk van ons gewend bent. Benieuwd naar de echtheid van onze nieuwe berichten? Controleer het hier.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Alle informatie over ons rekeningnummer/IBAN-nummer en tenaamstelling kan je terugvinden op onze factuur of jaarnota. Je facturen en jaarnota kan je ook terugvinden in ons online klantportaal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Wil je betalen via automatische incasso, dan wordt het (voorschot)bedrag iedere maand rond de 27e automatisch van je rekening afgeschreven. Hierdoor heb je er zelf geen omkijken meer naar. Automatische incasso kan je direct aanvragen als jij je aanmeldt als klant.

      Mocht je dit (nog) niet gedaan hebben, dan kun je dat alsnog aanvragen. Vul dit formulier in en stuur het aan ons terug. Wij regelen de rest.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Mocht het ons de eerste keer (rond de 27e) niet lukken om het (voorschot)bedrag van je rekening af te schrijven, om welke reden dan ook, dan proberen wij het rond de 10e van de volgende maand opnieuw.

      Uiteraard kun je er ook voor kiezen om zelf het openstaande bedrag over te maken naar het bankrekeningnummer dat vermeld is op de factuur. Deze kan je ook altijd terugvinden in ons online klantportaal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Betaal je via automatische incasso dan wordt het (voorschot)bedrag iedere maand rond de 27e automatisch van je rekening afgeschreven. Mocht het ons de eerste keer niet lukken om het (voorschot)bedrag van je rekening af te schrijven, om welke reden dan ook, dan proberen wij het rond de 10e van de volgende maand opnieuw.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op dit moment wordt het (voorschot)bedrag iedere maand rond de 27e automatisch van je rekening afgeschreven. Het is momenteel niet mogelijk om deze incassodatum te wijzigen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
  • Jaar- en eindnota

    • Als je bent aangesloten op een warmtenet van Eteck waarbij je betaalt voor verbruik, ontvang je ieder jaar een jaarnota. De jaarnota ontvang je in de eerste zes weken van het nieuwe jaar. Helaas kunnen wij niet ingaan op voorrangsverzoeken, in verband met vaste procedures en controles. Wij vragen je begrip hiervoor.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op jouw jaarnota of eindnota zie je de balans tussen het deel dat je al betaald hebt via de maandfacturen en de daadwerkelijke kosten. Op je jaarnota staan de kosten die je afgelopen jaar hebt gemaakt plus de maandbedragen die je al hebt betaald.

      Heb je het afgelopen jaar meer betaald dan nodig was? Dan krijg je geld terug. Is het verbruik hoger geweest, dan zal je moeten bijbetalen.

      Op de jaarnota wordt ook een nieuw voorschotbedrag berekend. Hierbij houden we rekening met het verbruik in het verleden en de tarieven voor het nieuwe jaar. Het automatisch berekende voorschotbedrag is een adviesbedrag dat we automatisch voor je instellen. Dit kun je eventueel zelf verhogen (of verlagen) via ons klantportaal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op jouw jaarnota of eindnota staat een vervaldatum. Rond deze datum keren we het tegoed aan je uit. Is er nog een bedrag dat je aan ons moet betalen, bijvoorbeeld door een openstaande factuur? Dan verrekenen we je tegoed hier eerst mee. Een eventueel restant keren we alsnog rond de vervaldatum aan je uit. Via ons online klantportaal MijnEteck heb je altijd inzicht in de status van betalingen en facturen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op je jaarnota berekenen we automatisch het nieuwe voorschotbedrag op basis van het verbruik in het verleden, de nieuwe tarieven en het aantal te verwachten koude dagen. Het kan dus zijn dat je dit jaar geld terugkrijgt op je jaarnota en ons advies voorschotbedrag toch hoger wordt. Dat kan komen doordat het bijvoorbeeld een warmer jaar is geweest dan gemiddeld of doordat in het nieuwe jaar de tarieven stijgen. We willen je daarom adviseren om ons adviesbedrag aan te houden om verrassingen op je volgende jaarnota te voorkomen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Neem alle meterstanden op en neem telefonisch contact op met onze afdeling Customer Care via 085-0218000. Samen controleren we de meterstanden die jij hebt opgenomen met de meterstanden die in ons systeem staan.

      Mocht blijken dat de meterstanden op je jaarnota onjuist zijn, dan zullen we deze aanpassen en ontvang je een gecorrigeerde jaarnota.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In de eerste zes weken van het nieuwe jaar ontvang je (indien van toepassing) een jaarnota. Wat zie je nu precies op die jaarnota en waar zijn die kosten eigenlijk voor? Met onze toelichting op de jaarnota leggen we je graag uit hoe het zit. Download hiervoor onze toelichting op de jaarnota.

      Toelichting jaarnota_Eteck

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
  • Voorschotbedrag

    • Dit kun je eenvoudig zelf doen via ons online klantportaal MijnEteck. Heb je hulp nodig? Bel 085-0218000 of neem digitaal contact met ons op.

      Let er wel op dat het verlagen van je voorschotbedrag op eigen risico is. De jaarnota kan door verlaging van het voorschotbedrag hoger uitvallen dan je verwacht. Daarnaast kun je een voorschotbedrag maar 1 keer per jaar zelf verlagen. Verhogen kan wel onbeperkt.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het automatisch berekende voorschotbedrag is een adviesbedrag dat we automatisch voor je instellen. Dit bedrag wordt berekend op basis van het verbruik in het verleden, eventuele nieuwe tarieven en het aantal te verwachten graaddagen. Het kan dus zijn dat ons advies voor je voorschotbedrag hoger ligt dan je gewend was. Dat kan komen doordat het bijvoorbeeld een warmer jaar is geweest dan gemiddeld of doordat in het nieuwe jaar de tarieven stijgen. We willen je daarom adviseren om ons adviesbedrag aan te houden om verrassingen op je volgende jaarnota te voorkomen.

      Mocht je ondanks ons advies toch je voorschotbedrag willen wijzigen, dan kan dat via MijnEteck of in de MijnEteck App. Houd er wel rekening mee dat wanneer je je voorschotbedrag verlaagd en je verbruik hetzelfde blijft of hoger wordt, je volgend jaar moet bijbetalen op je jaarnota.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op je jaarnota berekenen we automatisch het nieuwe voorschotbedrag op basis van het verbruik in het verleden, de nieuwe tarieven en het aantal te verwachten koude dagen. Het kan dus zijn dat je dit jaar geld terugkrijgt op je jaarnota en ons advies voorschotbedrag toch hoger wordt. Dat kan komen doordat het bijvoorbeeld een warmer jaar is geweest dan gemiddeld of doordat in het nieuwe jaar de tarieven stijgen. We willen je daarom adviseren om ons adviesbedrag aan te houden om verrassingen op je volgende jaarnota te voorkomen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
  • Geldzorgen

    • Lukt het niet om onze nota's binnen de gestelde termijn te betalen? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met Team Customer Care, dan zoeken wij samen naar een passende betalingsregeling. Ook bieden wij hulp bij verschillende vormen van besparen en de mogelijkheid tot een persoonlijk gesprek met een financiële coach.

      Lukt het (al) langere tijd niet om onze en andere rekeningen te betalen? Neem dan contact op met uw gemeente voor schuldhulpverlening. Zij helpen u met schulden die u zelf niet kunt oplossen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!