Jouw woning heeft een afleverset
Stap 1 - Weet welk warmtesysteem jouw woning heeft
De warmte-installatie in jouw woning is onder te verdelen in twee delen: de afleverset en de binnenhuisinstallatie. De afleverset hangt meestal in de meterkast of bergruimte. Vaak is het een witte of grijze box maar zoals eerder genoemd werken we met verschillende types dus het kan dat jouw afleverset een andere kleur heeft. De afleverset kan een warmtapwaterapparaat hebben en een warmtemeter en heeft drie functies:
1. Je woning verwarmen: het warme water stroomt vanuit het warmtenet via de afleverset de binnenhuisinstallatie (vloerverwarming, radiatoren of convectoren) van jouw woning in. Het water wat afgekoeld is, stroomt via de afleverset weer terug naar het warmtenet.
2. Warmtapwater leveren: bij de meeste woningen zit in de afleverset een warmtapwaterapparaat. Dit apparaat zorgt ervoor dat het koude water verwarmd wordt zodat je gebruik kan maken van warm water in bijvoorbeeld de badkamer.
3. Warmteverbruik bijhouden: aan de afleverset zit een meter gekoppeld die het warmteverbruik registreert in gigajoules (GJ). Let op, deze video gaat over WKO dit is niet op alle projecten met een afleverset het geval, de bron kan per project verschillen. Deze video betreft een WKO met extra warmtebron, in dit geval aquathermie. Dat kunnen ook andere bronnen zijn, zoals PV-panelen of uitsluitend energie uit de bodem.
Stap 2 - Zelf een (storings) probleem verhelpen
Help, ik heb problemen met:
-
Verwarmen
-
Warm water
-
Koelen
-
Overige storingen en vragen
Stap 3 - Storing melden
Ontdekte je aan de hand van bovenstaande stappen dat de storing in ons systeem zit? Meld dan je storing:
- via ons storingsnummer 085 – 02 18 000
- via MijnEteck
Let op: gebruik deze weg alleen voor niet urgente storingen. Deze meldingen worden alleen tijdens kantooruren beoordeeld.
Zodra wij jouw melding binnenkrijgen, wordt deze beoordeeld en doorgezet naar onze onderhoudspartij. Soms nemen we eerst contact met je op omdat wij nog vragen hebben over de melding. De onderhoudspartij gaat vervolgens aan de slag om het probleem te verhelpen.
Zit de storing in de binnenhuisinstallatie? Klik door naar deze pagina om te controleren wat je het beste kunt doen.
Stap 4 - Voorkom storingen en onderhoud
Een aantal dingen kan je zelf doen om je warmte-installatie te onderhouden.
- Ventileer de ruimte waar de afleverset hangt (meestal de meterkast) goed en blokkeer nooit de openingen voor de ventilatie.
- Controleer regelmatig of de overloop van de inlaatcombinatie droog is.
- Controleer bij de start van het stookseizoen (eind september/begin oktober) of alle afsluiters open staan.
- Controleer of het noodzakelijk is om de warmte-installatie te ontluchten,
zie instructie: ontluchten warmte-installatie - Controleer regelmatig de waterdruk van de installatie. Is deze te laag, dan kan je de installatie bijvullen. Zie hiervoor de instructie: Bijvullen warmtesysteem - verhogen waterdruk. De druk dient minimaal 1,8 bar te zijn. Iets hoger is geen probleem.
- Controleer ook regelmatig de (eventuele) batterijen in de thermostaat om te voorkomen dat het contact met de afleverset verbroken wordt. Zie hiervoor: Batterijen thermostaat vervangen
- Voorkom verrassingen en controleer tijdig (in september) of je verwarming werkt. Een eventuele storing kunnen we dan oplossen voordat het echt koud wordt.